úterý 22. ledna 2008

Právo na chyby - reakce na petici

Abyste měli představu o tom, kdo Vám následující řádky píše, tak se Vám lehce představím. Studuji shodou okolností učitelství dějepisu pro střední školy stejně jako Váš učitel. Už pár týdnů se učím na zkoušky, kterých máme letos do dějáku opravdu požehnaně a petice, kterou jste sepsali, je mi velkou motivací přestat leckterou zkoušku jak se říká: ojebávat. Jak vidím, nevyplatí se to.
Je zcela zřejmé, že Váš učitel nepatří mezi nejlepší pedagogy. Těžko Vás nadchne, je zmatený ve výkladu i organizaci, chybí mu respekt… Inu, pro učitele katastrofa. Jinak je tomu však u učitele, který ještě nemá s učením dostatek zkušeností. Ty se získávají křtem ohněm, jakým je i Vámi vytvořená petice. Je ale oprávněná? Z Vašeho pohledu určitě, protože máte právo na kvalitní lekce z předmětu, který by Vás mohl bavit, něčím Vás obohatit. Z jiného pohledu, třeba mého, kdy daný předmět teprve studuji a vidím co po nás ve škole chtějí, tak je oprávněnost té petice diskutabilní. Začínající učitel dějepisu nemůže mít takový přehled ve znalostech potřebných pro studenty střední školy prostě proto, že vysoká škola jej donutí naučit se milión údajů, které pro Vás jsou nepodstatné. A tak se není čemu divit, že na otázku týkající se listopadu 89 Vám toho moc neřekne. Nemá to připraveno. Nemůže být dostatečně pohotový, dokud takovou otázku nedostal od žáků aspoň dvakrát.
Zpět ale k problémům s jeho hodinami. Ta petice vystihuje mnoho didaktických chyb a mohla by sloužit, dobrému(ten který chce být dobrý) učiteli, jako reflexe jeho činnosti a návod k nápravě. A ke vzdělání učitele nepatří jen jeho obor (to je 50%), ale i didaktika a pedagogika, (plus nějaké charakterové vlastnosti – no, ale ve skutečnosti jsme všichni divní a učitelé obzvlášť, takže s tím bych si zas až moc hlavu nedělal. Nehledě na to, že většině lidem v této době učení přijde jako podřadná práce, která jim za tu námahu a nedostatečné ocenění nestojí).
A tak možná má smysl takovou petici sepsat, má cenu ji i podepsat…ale určitě většího pokroku dosáhnete, když ji první doručíte jemu (a necháte si kopii) a dáte mu ještě „jednu“ šanci. Mladý učitel prostě má právo na chyby. Ale má povinnost je odstraňovat. To jde lépe, když mu nabídnete spolupráci.

Žádné komentáře: